De siste årene har nye fag og modeller utviklet seg på de nordiske utdanningsinstitusjonene knyttet til kunstnerisk utforskning og refleksjon. Det ses behov i utøvende musikkutdanning for å styrke studentenes bevisstgjøring og refleksjon over kunstneriske valg, musikerrolle, estetisk ståsted og kontekstforståelse.
CEMPE etablerte i 2019 en tenketank der undervisere i kunstnerisk utviklingsarbeid-relaterte fag ved institusjoner i Skandinavia utvekslet erfaringer, undervisningsopplegg og studiemodeller, og diskuterte utviklingspotensialet for KU-basert musikerutdanning på bachelor- og master-nivå i Skandinavia.
Tenketanken for KU-basert musikkutdanning utarbeidet en digital skandinavisk ressursbank for studenter på bachelor- og masternivå - Skuba - som kan gi en innføring i arbeids- og tenkemåter innen kunstnerisk utviklingsarbeid/kunstnerisk forskning. Det ble arrangert et seminar om KU-basert musikkutdanning i november 2020, og medlemmer av tenketanken har også skrevet artikler og deltatt i CEMPEs avsluttende webinar om KU-basert musikkutdanning.
Mer informasjon om seminaret i 2020 kan leses her