Fagområde: Oppføringspraksis
Tora Ferner Lange: Musikalske kropper i en utvidet fremføringspraksis
Hvordan forstås utøvernes kropper i verk der det fysiske er en del av det musikalske materialet, og hvilke meningsdannelser gir nærværet av kroppene i musikken?
Sammendrag
Studien undersøker den utøvende kroppen innenfor en utvidet musikkpraksis innenfor vestlig samtidsmusikk. Med forestillingen Personhood av Jennifer Walshe, Andreas Borregaard og Oslo Sinfonietta som case, er dette en etnografisk studie som utforsker deres samarbeid og kreative prosess gjennom deltagende observasjon og intervjuer. Avhandlingen inkluderer også et publikumsperspektiv gjennom en fokusgruppediskusjon. Studien tilnærmer seg Personhood og den kreative prosessen med spørsmål om hvordan de utøvende kroppene oppfattes og konseptualiseres, og utforsker konsekvensene av en utvidet forståelse av utøvende musikalske kropper i denne musikkpraksisen.
Disse spørsmålene støtter opp under avhandlingens mål om å skape kunnskap om en multimodal musikalsk praksis som balanserer mellom utøvende disipliner på tre måter: ved å undersøke oppfatninger og forståelser av utøvende kropper empirisk, ved å bidra med en teoretisering av utøvende kropper og ved å kritisk behandle konsekvensene av å komponere med og oppfatte utøvende kropper i utvidet musikkpraksis.
Basert på innsiktene som kommer frem gjennom å tenke med Personhood-caset, foreslår avhandlingen å forstå utøvende kropper i utvidet musikkpraksis gjennom en mangefasettert 'perseptuell ligning', som tar flere perspektiver og persepsjonsnivåer i betraktning samtidig. I tillegg til å se den utøvende kroppen i utvidet musikkpraksis som musikalsk, teatral og/eller performativ, gjør en perseptuell ligning det også mulig å vurdere flere kontekstuelle aspekter knyttet til den utøvende kroppen som presenterer 'seg selv': som musikerkropp, som 'autentisk' kropp og som kjønnet kropp. Til slutt diskuterer avhandlingen noen aspekter og konsekvenser som må tas i betraktning når man komponerer med personlige kropper.
Avhandlingen kontekstualiser og diskuterer på hvilke måter kroppskulturer vedvarer, og spesifikt hvordan klassisk utdannede musikere påvirkes av antakelser, tankesett og ideologier innen vestlig kunstmusikk selv når de utvider sin kroppslige fremføringspraksis. Studien viser at de kreative strukturene, metodene og logikken i en utvidet musikkpraksis opprettholder en 'hvit' kroppskultur. Fremføring og komponering med utøvende musikalske kropper innenfor et utvidet samtidsmusikkfelt viser seg derfor å være tvetydig, både på grunn av de mangefasetterte oppfatningene som utøvende kropper vekker, og fordi kroppslige konvensjoner fra en 'gammel' disiplin lever videre selv når man skaper noe 'nytt'.
Avhandlingen
Avhandlingens tittel er Personal bodies. Conceptualising performing bodies in an expanded music practice – a case study of Personhood by Jennifer Walshe, Andreas Borregaard and Oslo Sinfonietta.
Studien vil bli presentert i en monografi. Avhandlingsspråket er engelsk.
Artikler relevante
Publisert: 9. juni 2022 — Oppdatert: 21. nov. 2025