Fagområde: Oppføringspraksis
Tora Ferner Lange: Musikalske kropper i en utvidet fremføringspraksis
Hvordan forstås utøvernes kropper i verk der det fysiske er en del av det musikalske materialet, og hvilke meningsdannelser gir nærværet av kroppene i musikken?
Sammendrag
Flere komponister og utøvere innen vestlig samtidskunstmusikk inkluderer i dag fysiske, visuelle og teatralske elementer i sine fremføringer og verk. Å studere disse konsertene eller forestillingene med et performativt utgangspunkt, altså å se musikk som en hendelse og ikke en reproduksjon eller fortolkning av et verk, bringer med seg spørsmål om den utøvende kroppen og hvordan vi oppfatter denne musikalske kroppen.
Ved å nærme seg denne tverrkunstneriske musikkpraksisen med
spørsmålet om hvordan den utøvende kroppen konseptualiseres, leses og forstås i
denne praksisen, undersøker og observerer denne studien utforming og fremføring
av Personhood av komponist Jennifer Walshe, trekkspiller Andreas Borregaard og
ensemblet Oslo Sinfonietta, vist under Ultima -festivalen i 2021. Gjennom
deltakende observasjon og intervjuer søkes spørsmålet besvart med perspektiver
fra komponist, utøvere og publikum.
Artikler relevante
Publisert: 9. jun. 2022 — Oppdatert: 1. nov. 2024