Mange personer som lever med kjønnsinkongruens, kan oppleve utrygghet i eget uttrykk og i bruk av egen stemme. Kan musikkterapi sammen med logopedi i en tverrfaglig modell bidra til å styrke trygghet på stemme, kommunikasjon og kjønnsuttrykk? De som står bak denne publikasjonen mener at så er tilfelle.
Kanskje du er musikkterapeut som jobber sammen med en logoped og ønsker å gi kurs i et slikt tverrfaglig kurstilbud for personer med kjønnsinkongruens? Og kanskje du ønsker å arrangere slike kurs? I så fall vil denne kursveilederen være nyttig. Da kan det være klokt å lytte til råd og erfaringer som gis her.
Visjonen for kursene som beskrives i veilederen er å gi et godt fagtilpasset tilbud som gir deltakere med kjønnsinkongruens økt trygghet i seg selv og på sin stemme, enten den ønskes videreutviklet/modifisert eller ikke. Bak denne visjonen ligger et ønske om at deltakerne, med større selvtillit og i økende grad, kan kommunisere og delta aktivt i samfunnet.
Trygg i eget uttrykk – stemme og kjønnsinkongruens
Denne veilederen springer ut av prosjektet «Trygg i eget uttrykk – stemme og kjønnsinkongruens» som ble finansiert av Stiftelsen Dam og koordinert av Rådet for psykisk helse. Initiativet til prosjektet som ligger til grunn for denne veilederen kom fra Ruth Eckhoff. Ruth er en erfaren musikkterapeut og har undervist på musikkterapistudiet på Norges musikkhøgskole i mange år. Prosjektet er inspirert av hennes livsreise sammen med sin partner som i godt voksen alder transisjonerte fra mann til kvinne.
Veilederen er en bred presentasjon av et felt i utvikling og inkluderer nyere forskning og litteratur. Veilederen er også inspirert av alle erfaringer, dialoger og refleksjoner som er kommet til og delt med involverte underveis i prosjektet og kursutviklingen. Ikke minst gjelder dette dialogene med kursdeltakere som opplever kjønnsinkongruens, representanter for brukerorganisasjoner og et sammensatt fagutvalg med kompetanse innen musikkterapi, logopedi, kjønnsmangfold, nevrologi og forskning. Alle disse personene har vært sentrale i prosjektet som har ledet fram til utformingen av denne veilederen..
CREMAH, Norges musikkhøgskoles senter for forskning i musikk og helse, står bak denne utgivelsen. CREMAH har sammen med Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi støttet prosjektets følgeforskning økonomisk.