Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

I solidaritet med naturen

I arbeid: Morten Gaathaug markerer 70-årsjubileum med et splitter nytt rekviem som fremføres i Lindemansalen 26. oktober.

Store ting skjer i Lindemansalen når NMH med gjester urfremfører Morten Gaathaugs rekviem under ledelse av bachelorstudenter på orkesterdirigering. – Inspirasjon til aktiv naturkjærlighet, sier komponisten.

Morten Gaathaug forteller at han i årevis har hatt lyst til å skrive et verk som dette.

– I hvert fall en 10–15 år. Jeg har brukt mye tid på å tenke ut en form som jeg synes fungerer, fordi jeg også har ønsket å bruke andre tekster i tillegg til den tradisjonelle liturgien. Jeg har brukt litt tid på å lete etter disse også.

Requiem for Nature 26/10/2025

Dirigeringsstudentane Jan-Philip Dolci, Henri Raeck, Gabriela Opacka-Boccadoro og Rui Miguel Ribeiro Marques leiar orkester og kor i Gaathaug sitt Requiem for Nature.

Gå til konserten

Rekviemet inkluderer blant annet tekster av svenske Bo Bergman og engelske William Wordsworth.

– Jeg har gjort noen skisser som har ligget og gjæret mens jeg har gjort andre ting. Den endelige komponeringen har foregått gjennom en toårs-periode, fra 2022–2024, men også i denne tiden har jeg skrevet andre verk ved siden av, forteller Gaathaug, som på ingen måte er pensjonert fra komponistvirket.

– Å holde på med flere ting samtidig har for meg vært et fruktbart vekselbruk. Mange av mine verker har tatt utgangspunkt i solidaritet med naturen. «Requiem for Nature» er på en måte en oppsummering, og en kulminasjon av disse tankene.

Mer åpenhet

I april i år ble Gaathaug 70 år, og i den anledning har han hatt jubileumskonserter både i Ski nye kirke og Sande kirke. Søndag 26. oktober blir dermed verdenspremiere i anledning rundt tall.

Som en komponist som har vært aktiv i så mange år – hvilket råd ville du gitt til deg selv som komponist i 20-årene?

– Det spørs vel om 20-åringen hadde lyttet til en slik gammel gubbe, men hvis jeg hadde møtt meg selv på en sånn tidsreise, ville jeg sagt at du bør være mer åpen, ikke tro du har løsningen på alt – ennå. Sug til deg impulser, også fra det du ikke liker i øyeblikket. Lær mest mulig, ikke bare det du tror du vil ha nytte av på kort sikt. Hold på dine idealer, men ikke vær redd for å forandre dine synspunkter underveis.

Hvis jeg hadde møtt meg selv på en sånn tidsreise, ville jeg sagt at du bør være mer åpen, ikke tro du har løsningen på alt – ennå.

Morten Gaathaug om hva han ville sagt til seg selv som ung komponist
Portrett av Morten Gaathaug som ser utover fjorden foran et svaberg.

Ukrainsk vennskap

Spesielt for konserten er også at det kommer sangere fra Soloists of the Student Choir of the Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music i Kyiv.

– Det er veldig hyggelig. Jeg har et svært godt forhold til Ukraina, og har vært der flere ganger. Det begynte med at en klaverduo fra Odessa tok kontakt for å bestille en konsert for firhendig klaver og strykere av meg. De hadde fra før spilt alle mine tidligere verk for firhendig, pluss alle Griegs og alle Sindings. Skikkelige Norges-venner, altså, forteller komponisten.

Oleyuria het de, og de var så populære at de til og med fikk en asteroide oppkalt etter seg, «1990 QZ17 Nr. 9034». Senere var de i Norge, og sammen med KORiOSLO besøkte vi dem i Odessa.

Sangere fra nevnte kammerkor bidrar også under fremføringen av rekviemet, sammen med Oslo Chorale Selskap og sangere fra Christiania kammerkor. Både komponisten og flere av sangerne har altså forbindelser til gjestekorets hjemland. Gaathaug fortsetter:

– Så var jeg to år på rad i Kharkiv sammen med kollega Kjell Marcussen, hvor vil begge hadde betydelige oppførelser med Kharkiv filharmoniske orkester. Konsertene foregikk under den nyetablerte Nansen-festivalen, som ble initiert av tidligere solofagottist i Oslo-filharmonien, Roman Reznik, selv ukrainer. Båndene mellom Norge og Ukraina har alltid vært sterke, etter Fridtjof Nansens hjelpearbeid der i begynnelsen av 1920-årene.

Det er ingen tvil om at Gaathaug er engasjert i den pågående konflikten i landet.

– Da russerne invaderte Ukraina 24. februar 2022, skrev jeg i sjokk og rasende spontanitet min strykekvartett nr. 10, bygget over ukrainske folketoner og tilegnet Volodymyr Zelenskyj.

Mye er tapt

Solister på konserten er sopran Stina Steingrim Levvel og baryton Magnus Dorholt Kjeldal.

– Anbefalt av folk jeg stoler på, avslører en spent Gaathaug, som møter solistene første gang denne uken.

– Begge er veldig dyktige, og jeg gleder meg til å samarbeide med dem.

Jeg håper publikum vil ta det med seg videre som inspirasjon til aktiv naturkjærlighet. Det er så mye som allerede er tapt. La oss ta godt vare på det som er igjen.

Morten Gaathaug

Hvordan håper du publikum opplever verket på konserten?

– Jeg håper publikum blir med på min måte å formidle disse tingene på, og opplever verket som god musikk. Jeg håper også de vil ta det med seg videre som inspirasjon til aktiv naturkjærlighet. Det er så mye som allerede er tapt. La oss ta godt vare på det som er igjen.

Han legger til:

– Og så håper jeg ikke at de lar seg skremme av at det er tonalt og melodisk.

Konserten