Fagområde: Musikkterapi
Hege Bjørnestøl Beckmann: Den livsviktige musikken. Om musikk, ungdom og helse.
En kvalitativ undersøkelse av ungdoms bruk av musikk som helseressurs.
Sammendrag
Studien viser at ungdom har et svært bevisst forhold til musikken de hører på. Musikk hjelper ungdommene å reflektere over hverdagslige hendelser. Gjennom ulike sanger og selvkomponerte spillelister finner ungdommene trøst, og musikk fungerer som egenomsorg og en ressurs på et individuelt plan. Musikk står også sentralt i ungdommenes sosialiseringsprosess. Ved å gi sin tilslutning til noen musikalske sjangere og ta avstand fra andre, fungerer musikk som et redskap til å innordne seg et sosialt miljø, og musikk blir en viktig brikke i ungdommenes arbeid med å skape sin egen identitet. Musikk fungerer derfor også som en ressurs på et sosialt plan.
I helsefremmende arbeid er man opptatt av hvilke aktiviteter som kan påvirke helse og livskvalitet. Hensikten med studien er å synliggjøre hvordan ungdoms musikkbruk kan inngå som ressurs for å forebygge og fremme opplevelse av helse, en selvvalgt strategi som ungdommene bruker i møte med livets mange utfordringer.
Det empiriske materialet til studien er samlet inn gjennom kvalitative intervjuer med 18 ungdommer i alderen 16-19 år. Beckmann har benyttet en tverrfaglig tolkningsramme basert på sosiologiske, psykologiske og helsefaglige teorier for å diskutere hvorvidt ungdoms musikkbruk kan forstås som en ressurs som på ulike måter kan ses i sammenheng med deres opplevelse av helse og livskvalitet.
Studien er gjennomført i samamarbeid med Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus.
Ph.d.-avhandling
Tittel: Den livsviktige musikken. En kvalitativ undersøkelse om musikk, ungdom og helse.
Avhandlingen er en monografi, og den er tilgjengelig i NMHs vitenarkiv.
Avhandlingen er skrevet på norsk.
Artikler relevante
Publisert: 6. jan. 2017 — Oppdatert: 1. nov. 2024