- Forord
- Utviklingen av CEMPE sine fokusområder. I det CEMPE går i gang med sin andre femårsperiode som Senter for fremragende utdanning, reflekterer senterleder Jon Helge Sætre over senterets utvikling.
- Klokere sammen. Studentene Guoste Tamulynaite og Guro Utne Salvesen snakker sammen om erfaringene så langt som studentpartnere i senterledelse.
- Musikkstudenter følger forbilder på jobb. Jobbskygging gir studenter mulighet til å besøke en tidligere student i hens arbeidshverdag som musiker.
- "Becoming Musicians" - studentinvolvering og lærersamarbeid. 24.-26. oktober 2018 gikk den internasjonale konferansen "Becoming Musicians" - student involvement and teacher collaboration in higher music education" av stabelen.
- Øving i en virtuell verden. En ny VR-lab skal gjøre overgangen fra øverom til konsertscene mindre nervepirrende.
- Puster liv i gruppeundervisning. CEMPE har de siste årene undersøkt hvordan kombinasjonen av individuell undervisning med ulike former for gruppeundervisning innvirker på studentenes utvikling som utøvere, og flere lærere ved NMH har deltatt i utprøvingen.
- Å lære sammen: Hva har vi lært? Vi gjengir oppsummeringskapitlet fra Ingrid Maria Hankens rapport "Å lære sammen", om gruppeundervisningsprosjekter som ble gjennomført i første senterperiode.
- CEMPE Talks og STUDENT Talks
- Flerstemt engasjement. FELIP blåsekvintett og Eirik Birkeland viser gjennom et av CEMPE sine prosjekter om digitale portfolioer, hva det betyr i praksis å sette "studentens selvstendighet og kunstneriske utvikling i front".
- LATIMPE. En ny europeisk samarbeidsplattform så dagens lys i 2018.
- Utdanning for kunstnerskap. Postdoktor Tanja Orning i samtale med nestleder Ingfrid Breie Nyhus om Tanjas forskningsprosjekt "På vei mot en ny utøverrolle i det 21.årshundre".
- Øving og prøving. Et eget verksted for øving gir musikkstudenter mulighet til å reflektere rundt egne og andres arbeidsmåter, på tvers av sjangre.
- Hvem, hva, hvor
CEMPE årsmagasin 2018 – 2019
CEMPE første årsmagasin, der du kan lese om CEMPEs utvikling når senteret er i gang med sin andre femårsperiode, om jobbskygging og om utviklingen av gruppeundervisning. Norsk og engelsk versjon tilgjengelig online.
Innhold
Publikasjoner relevante
Publisert: 1. aug. 2019 — Oppdatert: 1. nov. 2024