Fagområde: Oppføringspraksis
Ingebjørg Sofie Larsen: Musikkritikk i norsk dagspresse
Forskningsprosjektet undersøker musikkritikkens funksjon som kontaktflate mellom musikk og publikum.
Sammendrag
Studien presenterer et nytt perspektiv på musikkritikerens rolle, praksis og potensial. I stedet for å forstå kritikeren som en «forbrukerveileder» eller «portvokter» – altså en autoritet som avgjør hva slags musikk som er «verdig» eller legitim – argumenterer derfor at kritikeren bør forstås som en «formidler» eller «kontaktskaper».
De omveltende endringene i medie- og musikkbransjen, som omfatter alt fra fragmentering av offentligheten til algoritmestyrte anbefalinger, har gitt nye imperativer for å undersøke musikkritikkens rolle og funksjon. Denne avhandlingen bidrar teoretisk og empirisk ved å utforske kritikerens estetiske og normative praksiser. Den fremmer argumentet om at musikkritikernes kontaktskapende praksis involverer fire dimensjoner: å møte, koble, med-fremføre og transformere. Disse dimensjonene beskriver hvordan kritikeres praksis beveger seg fra et mikronivå – det musikalske møtet – til et makronivå, nemlig avtrykket i den offentlige diskursen.
Denne fortolkningen av kritikeres praksis står i kontrast til den dominerende forståelsen av kritikere i tidligere forskning, som fremhever kritikeres funksjon som mellomledd i markedet, forbrukerveileder og portvokter. Et slikt perspektivskifte betyr ikke at vurdering av musikk ikke lenger bør sees på som kritikkens sentrale oppgave, men at også vurderingspraksiser kan sees i lys av perspektivene som foreslås her.
Avhandlingen
Studiens tittel er From ‘intermediary’ to ‘mediator'. Rethinking music criticism within and through Norwegian legacy media.
Studien vil bli presentert i form av tre artikler og en kappe.
Artikler relevante
Publisert: 1. sep. 2021 — Oppdatert: 26. nov. 2025