Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Damla Tahirbegi: Læring og emosjoner i kammermusikkøvelser

Portrett av Damla Tahirbegi

Hvilke sosiokulturelle utfordringer møter kammermusikkstudenter i øvelse og fremføring?

Fagområde: Musikkpedagogikk

Sammendrag

Ph.d.-prosjektet undersøker hva slags sosioemosjonelle hindringer studenter ved høyere musikkutdanning opplever under en kammermusikkøving, og hvordan musikkstudenter regulerer følelsene som dukker opp i løpet av slike gruppelæringssituasjoner.

Hovedformålet er å trekke frem de regulerende prosessene som oppleves som adaptive og som har en positiv innflytelse på gruppens emosjonelle klima og det generelle læringsresultatet. Studien har også som mål å undersøke det gjensidige forholdet mellom regulering av følelser og læring mellom individet (selvregulering og samregulering av læring) og gruppen (sosialt delt regulering).

Avhandlingen

Avhandlingens fulle tittel er Revisiting small ensemble rehearsals as sites of collaborative learning. A multifaceted exploration of socio-emotional dynamics and emotion regulation in higher music education.

Den består av tre artikler og en kappe. Avhandlingsspråket er engelsk.

Avhandlingen er tilgjengelig i NMHs digitale vitenarkiv.

Artikler relevante

Publisert: 15. sep. 2020 — Oppdatert: 28. nov. 2025