Faren satte på en kassett med den indiske fiolinisten Dr. Lakshminarayana Subramaniam. Fra det øyeblikket var den tre år gamle jenta solgt. Solgt og fast bestemt på å bli fiolinist.
– Det var så fint! Jeg spurte hvem som spilte, og pappa sa at det var en onkel i india, sier Bansal.
Det var begynnelsen på begynnelsen. I høst var det en ny begynnelse for Harpreet Bansal, da hun tok fatt på et tre år langt stipendiat ved Norges musikkhøyskole (NMH). Under tittelen ”The Vocal Violinist: learning through teaching” skal hun utforske og gå dypere inn i den nordindiske klassiske musikken. Hovedfokus i doktorgraden hennes er sangspill, eller ”gayaki ang”, som det heter på indisk.
– I indisk klassisk musikk har du to måter å spille et instrument på. Den ene er at du spiller som om du skulle sunget. Det er det jeg ønsker å gå mer til bunns i: overføringen fra sang til instrument. Den andre at du spiller mer instrumentalt, litt mer perkusivt, forteller hun.
Far og guru
Og på mange måter er det sånn hun selv har kommet inn i musikken. For selv om tre år gamle Harpreet var fast bestemt på å bli fiolinist, begynte hun ikke å spille før hun fikk plass på kulturskolen da hun var åtte år. Før det drev hun med sang og harmonium. Det er nemlig slik gangen er i den nordindiske, klassiske musikktradisjonen.
– Man lærer sang først. Alt tas på gehør. Læreren synger og så gjentar du etter det du hører, og bruker ikke noter. Så kan man – etter dette – overføre det til et instrument hvis man vil.
Metoden, eller tradisjonen, heter ”guru shishya parampara”.
– Guru er læremester, shishya er elev og det siste ordet betyr tradisjon, forklarer Bansal.
Hennes guru har vært hennes far. Harbhajan Singh Bansal er også musiker, og Harpreet Bansal er oppvokst med den indiske tradisjonen sterkt til stede gjennom ham.
– Han er sanger, men har undervist i mange instrumenter også. Han flyttet til Norge i 1973, og har drevet med musikk hele livet.
Tror du at du hadde blitt musiker hvis det ikke var for ham?
– Sannsynligvis ikke. Bansal ler.
– Indere og pakistanere vil gjerne at barna skal bli lege eller advokat. Ikke musiker. Det er ikke så bra for fremtidsutsiktene.