Eir Inderhaug beskriver forestillingen slik:
«Den første forestillingen blir bygd rundt Arne Garborgs Haugtussa og I Helheim. I 2024 var det 100 år siden Garborgs død, som ble markert blant annet med en storsatsning på Nasjonalteateret. Selv turnerte jeg landet med Ola B. Johannessen hvor jeg sang Griegs Haugtussa opus 67.
Jeg ble veldig begeistret over satsningen til Nasjonalteateret, men kjenner verket som mye mørkere, hvor den store livskampen alltid kommer i skyggen av kjærlighetsfortellingen som for øvrig er et lite og lyst kapittel i Haugtussa. Min store frustrasjon med Griegs opus 67 er at Grieg avslutter sin syklus hvor jeg opplever at Haugtussa egentlig begynner. Jeg vil utforske flere sider av Veslemøy og hennes livskamp. I Helheim ender hun opp som eldre kvinne og blir til Vismøy. For meg er det et spennende utgangspunkt.»