- Fører til kvalifikasjon: Master i dirigering
- Studiepoeng: 120 studiepoeng – heltidsstudium over to år
Opptakskrav
For opptak kreves bachelorgrad i musikk eller tilsvarende. I opptaksgrunnlaget må det inngå minimum 60 studiepoeng dirigeringsstudier eller tilsvarende kompetanse dokumentert ved opptaksprøver. I tillegg til de formelle opptakskravene gjennomføres opptaksprøver.
Kort beskrivelse av studiet
Mastergradsstudiet i dirigering er en toårig dirigentutdanning som utgjør til sammen 120 studiepoeng, og gir mulighet for spesialisering i enten orkester-/korpsledelse eller korledelse.
Gjennom studiet vil studenten møte krevende kunstneriske utfordringer slik at studenten etter endt utdanning skal kunne utøve dirigentyrket på et avansert nivå. I løpet av programmet skal studenten gjennomføre et masterarbeid, et selvstendig arbeid med fordypning i et selvvalgt tema/repertoarområde. Masterarbeidet skal bygge på en prosjektbeskrivelse. Praksis med øvingsensembler inngår som en sentral del av studiet.
Programmet er bygd opp slik at studenten i løpet av programmet opparbeider seg en samling av materiale som de kan sette sammen til en portefølje. Opptak av fremføringer, repertoaroversikt, beskrivelse av og refleksjoner rundt valgt spesialisering og egen musikerrolle, promoteringsmateriale (for eksempel CV, biografi, bilder, flyers), og så videre vil inngå i dette materialet.
Mål for studiet
Ved fullført mastergradsstudium i dirigering er det forventet at kandidaten
- gjennom dirigentrollen realiserer og formidler sine kunstneriske intensjoner med en tydelig personlig profil
- viser selvstendighet i møte med krevende kunstneriske utfordringer, og ved å initiere, gjennomføre og lede ulike prosjekter
- viser evne til å møte et musikkliv og en musikkbransje i forandring
- gjennom dirigentrollen kan bidra til nytenking og innovasjon
- kan anvende kunnskap til å utvide sitt musikalske perspektiv og gjennomføre selvstendig kunstnerisk utviklingsarbeid
- kan analysere og drøfte musikkfaglige problemstillinger med utgangspunkt i historie og samtid
- kan på en kritisk reflektert måte artikulere og drøfte musikkfaglige problemstillinger, både innenfor fagmiljøet og i offentligheten
- kan analysere og forholde seg kritisk til materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning og bruke dette i sitt arbeid
- har innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til fag- og yrkesetiske normer og problemstillinger
Organisering
Det faglige innholdet i studiet er organisert i
- hovedområde (90 stp.)
- støtte- og valgemner (30 stp.)
Studentene velger fordypning i orkester-/korpsledelse eller korledelse. Etter søknad kan studenter med spesielle forutsetninger for det, få vektlegge orkester-/korpsledelse og korledelse tilnærmet likt. Arbeidet med studiet vil bestå av lærerledet undervisning, veiledning og av selvstendige studier i tilknytning til undervisningen.
Mastergradsstudiet i dirigering vil ha få studenter, med varierende antall fra år til år. Gjennomføring av studiet vil være avhengig av samarbeid med ulike eksterne profesjonelle ensembler, noe som vil medføre at studieopplegget vil variere fra kull til kull.
Undervisningen ved musikkhøgskolen er i hovedsak ikke obligatorisk. Noen emner har likevel obligatorisk fremmøte. Grunnen til dette er at undervisningen i seg selv gir studenten erfaringer som fører til innsikt, forståelse og ferdigheter i emnet, samtidig som denne kompetansen ikke kan dokumenteres/vises ved prøve eller eksamen. Den enkelte emnebeskrivelse spesifiserer om det er obligatorisk fremmøte.
- Les om fravær og permisjon (lovdata.no).
For å beskrive omfanget på emnene i studiet brukes måleenheten studiepoeng. Fullstendig mastergradsprogram utgjør 120 studiepoeng. Ett års heltids studieinnsats tilsvarer 60 studiepoeng. Et studiepoeng tilsvarer 27–30 timers arbeid inkludert undervisning og eget arbeid.