Henrik Hellstenius´ arbeid favner om opera, dans, teater, billedkunst, orkesterverk, soloverk, elektronisk musikk og videoarbeid. De nevnte dyrekjøpte erfaringene hans handler i hovedsak om møtet med andre kunstarter. Derfor brenner professoren for at studentene skal eksponeres for flere kunstarter enn sin egen mens de studerer. Han mener det er viktig å vise at komponiststudiet på NMH, er noe mer enn bare å komponere.
– Vi må spørre oss om vi ved NMH kan snakke om begrepet kunst. Det er problematisk for mange: utdanner vi kunstnere eller utdanner vi håndverkere? Folk blir ukomfortable hver gang jeg tar det opp, men vi må ta den diskusjonen, mener Hellstenius.
Hvorfor?
– Det handler om hvordan du forholder deg til den kunstverden som musikere og komponister inngår i, mener komponisten og professoren.
– Når jeg jobber med andre utdanningsinstitusjoner, som Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), er ikke dette et spørsmål, blant musikere er det en mye mer uavklart problemstilling. Musikere kan være i en egen boble. Alle kunstgrener har sin boble, men vår er enda mer separat fordi vi har et svært apparat med tidlig skoletilbud, konsertsaler, orkestre, ensembler og festivaler. Dermed kan vi leve i boblen uten å forholde oss til den kunstverden som foregår rundt oss.