Peter van Tour leder vei inn på sitt kontor på Norges musikkhøgskole. Etter flere år i Sverige flyttet han i høst til Norge og Oslo for å undervise som førsteamanuensis i gehørtrening. Pianoet er på plass, hyllevis med bøker og CD-plater står sirlig linet opp langs veggene, og på pulten ligger boken han ga ut tidligere i år, «The 189 Partimenti of Nicola Sala». Partimenti, en undervisningsmetode utviklet ved de første konservatoriene i Napoli på 1700-tallet, er et forholdsvis ferskt forskningsfelt, og van Tours arbeid er den første kritisk-vitenskapelige utgaven av partimenti-repertoar.
– Partimenti er generalbassøvelser, men forskjellen er at partimenti ikke er skrevet som akkompagnement, det er solostykker. I et partimento skriver læremesteren ned den lavest klingende stemmen i en komposisjon, mens alt ovenfor hintes til med sifre. Studentene må forestille seg hvordan deres "indre orkester" spiller over basstemmen. Det er øvelser i å realisere musikk.
Van Tour blar opp på en av Salas partimento-øvelser, setter seg ved pianoet.
– Her har vi en bass som låter slik …
Den noterte bassmelodien klinger ut i rommet.
– Så kommer vi tilbake til hovedtonearten, og plutselig blir det veldig kjedelig, det skjer lite. Da blir man som partimento-spiller mistenksom. Kanskje er det slik at dette hører hjemme der og dette hører hjemme her.
Han flytter fingeren mellom taktlinjer på notearket.
– Man tar ulike biter og kobler sammen. Det er musikalsk sudoku. Klart, dette er kun mulig om man har innarbeidet en del mønster og triks som man tar i bruk. Noen ganger roter man seg bort, men da har man sifrene å forholde seg til. Partimenti er en kombinasjon av hukommelse, kunnskap om stilen og evnen til å kunne improvisere.