Pågående prosjekt
Hvordan blir tid uttykt i skriftlig språk om musikk? Skrift om musikk som performativ praksis
- Prosjektperiode: 2020–2023.
- Prosjekttilhørighet: NordART.
- Ansatt som stipendiat i seksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi.
Sammendrag
Nicholas Cook bruker begrepet performativ vending om bevegelser fra en musikkteori som vektlegger musikk som partitur eller skrift, til en musikkteori som vektlegger musikk som utøvende, kroppslig handling (Cook 2013). Med utgangspunkt i feministisk historiografi (Browne 2014) har prosjektet som mål å supplere en slik vending ved å forstå musikk og språk om musikk som to ulike tidsbaserte praksiser som virker inn på forståelsen av hverandre.
Også å skrive om musikk foregår i tid og uttrykker tid. Underspørsmål i prosjektet er å undersøke om begrepet performativitet anvendes på forskjellige måter i språkfilosofiske og musikalske diskurser, og å undersøke sammenhenger mellom det performative, det skriftlige og musikk som offentlighet.
Publikasjoner
- Describe, Evaluate, Argue: Teaching Criticism for Young Writers 2020
- Lydkilder. Tekster omkring Nils Henrik Asheims musikalske praksis 2020
- Kunstmusikk og urfolkslyd 2019
- Om lyd og om å dele / On sound and sharing 2018
- En hørbar skrift: Det konseptuelle og det perseptuelle. Diskontinuitet som grunnlag for musikalsk tid i Gérard Griseys musikk 2018
- Dans, offentlighet og tverrfaglighet. Beskrive, vurdere, begrunne. Hva skal en dansekritikk gjøre? 2016