Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Hild Borchgrevink: Språk om musikk som performativ(e) praksis(er)

Ph.d.-prosjektet utvikler verktøy for å diskutere spennet mellom det disiplinære og det interdisiplinære i musikk som aktivt komponerer med ikke-lydlig materiale og ikke-musikalsk lyd i en vestlig partiturmusikktradisjon.

Fagområde: Oppføringspraksis

Sammendrag

Ph.d.-prosjektet sammenstiller og diskuterer kritisk, estetisk, dramaturgisk og performativ teori og et utvalg musikalske eksempler komponert etter år 2000 i Norge som ikke tidligere er diskutert samlet. Sammenstillingen og den tverrfaglige diskusjonen av teori er sentralt i avhandlingens ønskede bidrag til feltet.

Som del av arbeidet med de praktiske eksemplene har Borchgrevink fulgt utviklingen av et nytt partiturmusikkverk med åpent materiale fra første prøve med komponist og musikere og fram til og med første offentlige framføring. Denne delen av arbeidet har hatt tilskudd fra Norsk kulturråd som del av forskningsprogrammet «Skapende praksiser i musikk». Dette empiriske arbeidet blir dokumentert i en egen fagfellevurdert artikkel (se lenke til Cristin i sidemenyen), i tillegg til i avhandlingen.

Forskningsspørsmål

Avhandlingens forskningsspørsmål er «Hvordan forstå og diskutere spennet mellom det disiplinære og det interdisiplinære i musikk som aktivt komponerer med et ikke-lydlig materiale og med ikke-musikalsk lyd i en vestlig partiturmusikktradisjon?»

Forskningsspørsmålet følges opp med følgende underspørsmål:

  • Hva skjer med det kritiske, det estetiske, det dramaturgiske og det performative i møte med det prinsipielt ikke-hierarkiske i det interdisiplinære, og i møte med et skapende perspektiv?
  • Hvordan henger erklæringer om et åpent materiale i partiturmusikk sammen med prinsipper om kunstnerisk og estetisk autonomi?
  • Hva skjer med partituret og den musikalske skriften som materialitet og funksjon i partiturmusikk med et åpent materiale?

Formidling

Prosjektet skal formidles i form av en monografi.

Artikler relevante

Publisert: 9. jun. 2022 — Oppdatert: 27. mai 2024