- Gjennomføres: 3. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Hjemmeeksamen.
- Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i musikkpedagogikk.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet omfatter tilegnelse av konkret kunnskap, oppøving av ferdighet, kreative arbeider og analyse av egne og andres komposisjoner og satser. Det legges også vekt på å stimulere evnen til å formulere og formidle kunstestetiske problemstillinger og knytte disse opp mot konkrete satstekniske situasjoner. Dette tverrfaglige perspektivet utgjør en underliggende dimensjon i emnet og betones stadig sterkere mot slutten av studiet. For å oppnå innsikt i ulike satstekniske fenomener, vil det brukes illustrasjoner fra ulike samtidsmusikalske genrer og historiske stiluttrykk.
Emnet bygger på Satslære II (MPSATS11).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- viser evne til selvstendig kreativt arbeid og kunstnerisk innsikt
- dokumenterer kunnskap om musikkens elementer og anvendelsen av disse
- kan analysere og beskrive ulike satsteknikker på detalj- og helhetsnivå
- kan arrangere, skape og vurdere egne satser skrevet for ulike instrumental- og vokalbesetninger
- dokumenterer kunnskap om og et reflektert forhold til metodiske og didaktiske virkemidler i satslæreundervisningen
Innhold
Normalt vil emnet omfatte
- berøring av ulike frisatsteknikker
- grunnleggende komposisjonslære
- komposisjon – verket som materiale
- dramaturgien – verket som opplevelse
- musikk som kunstverk
- metodiske og didaktiske virkemidler i satslæreundervisningen
Så langt det er mulig vil valg av verk, litteratur og undervisningsformer bli samordnet med øvrige emner i studiet.
Organisering
Undervisningen gis i grupper, og kan variere mellom ukentlig undervisning og blokkundervisning. Det kan legges inn forelesninger, diskusjoner, kollokviearbeider, osv., i undervisningstimene.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen ved fremføring av egne og medstudenters stykker
- Semesteroppgave: Studenten skal skrive et arrangement for klassens besetning.
Frist: Innen 15. desember skal semesteroppgaven leveres til faglærer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av en hjemmeeksamen. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Hjemmeeksamen
Eksamensoppgaven er en komposisjonsoppgave.
Frist: Innen 15. mai skal eksamensoppgaven leveres i tre eksemplarer til eksamenskontoret.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.