- Fører til kvalifikasjon: Master i anvendt musikkteori.
- Studiepoeng: 120 studiepoeng – heltidsstudium over to år.
Opptakskrav
Bachelorgrad med minimum 120 studiepoeng musikkfag eller 90 studiepoeng musikkvitenskap. Det forventes gode kunnskaper innen musikkteoretiske fag, særlig innen den fordypningen man gjør i masterarbeidet.
Kort beskrivelse av studiet
Betegnelsen anvendt musikkteori viser til slektskapet mellom musikkteoretisk refleksjon og musikalsk praksis. I dette studiet er fokus i stor grad på musikken som klingende lydfenomen. Studiet omfatter fordypning i fagområder som auditiv analyse, gehør og musikalsk persepsjon, musikkhistorie og musikalsk tenkning, satsteknikker og verkanalyse. Den faglige fordypningen og spesialiseringen kommer først og fremst til uttrykk gjennom masterarbeidet. Studiet bygges rundt masterarbeidets forskningsprosjekt og forutsetter høy grad av selvstendighet og evne til planmessig arbeid og gjennomføring av prosjekt innen faste tidsrammer.
Studiet retter seg mot de som ønsker å undervise i videregående skole med musikk, og andre yrker innen musikkfeltet. Formell undervisningskompetanse er betinget av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg dersom dette ikke ligger i forutdanningen til mastergradsstudiet. I tillegg er studiet tilrettelagt med tanke på studenter som ønsker en forberedelse til et vitenskapelig basert løp frem mot doktorgradsutdanning og forskning.
Mål for studiet
Ved fullført mastergradsstudium i anvendt musikkteori er det forventet at kandidaten
- har avansert kunnskap i musikkteoretiske emner, samt relevante ferdigheter og spesialisert innsikt innenfor fordypningsemnet
- kan analysere og drøfte problemstillinger med utgangspunkt i musikken som kunstart og dens funksjon i et historisk, kulturelt, kunstfaglig og samfunnsmessig perspektiv
- kan bruke relevante analytiske teknikker for å forstå musikkens virkemidler
- har inngående forståelse av sammenhengen mellom musikkteori og musikken som klingende fenomen
- kan bruke relevante metoder for å gjennomføre forskning og utviklingsarbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning og bruke dette i sitt arbeid
- kan bidra til utvikling og fornyelse i det musikkteoretiske fagfeltet
- kan på en kritisk reflektert måte artikulere og drøfte musikkfaglige problemstillinger, både innenfor fagmiljøet og i offentligheten
- har innsikt i etiske problemstillinger i tilknytning til forskning, og arbeider i tråd med gjeldende etiske normer
Organisering
Det faglige innholdet i studiet er organisert i
- felles musikkteoretiske emner
- masterarbeid
- forskerforum
- valgemner
Undervisningen organiseres dels som individuell veiledning og dels som gruppeundervisning gjennom forelesninger, kollokvier, workshops og seminarer. I deler av studiet kan samarbeidsprosjekter erstatte den ordinære undervisningen.
Undervisningen ved Musikkhøgskolen er i hovedsak ikke obligatorisk. Noen emner har likevel obligatorisk fremmøte. Grunnen til dette er at undervisningen i seg selv gir studenten erfaringer som fører til innsikt, forståelse og ferdigheter i emnet, samtidig som denne kompetansen ikke kan dokumenteres/vises ved prøve eller eksamen. Den enkelte emnebeskrivelse spesifiserer om det er obligatorisk fremmøte.
- Les om fravær og permisjon (lovdata.no).
For å beskrive omfanget på emnene i studiet brukes måleenheten studiepoeng. Fullstendig mastergradseksamen utgjør 120 studiepoeng. Ett års heltids studieinnsats tilsvarer 60 studiepoeng. Et studiepoeng tilsvarer 27-30 timers arbeid inkludert undervisning og eget arbeid.