Gjennom samarbeid med unge musikere i Nordic Harmony, nevnte kolleger samt pianist og kollega Marianna Shirinyan, har Sandbakken få lov til å utforske en friere fremføring av romantikkens komponister.
– Marianna var solist på Griegs a-mollkonsert i fjor. Hun svermer for dette her. Det viser seg at det er mange som vil bort fra det jeg kaller presisjonstyranniet og det jeg vil kalle kravet til perfeksjon. Det var ikke så viktig på 1800-tallet. Det skulle være så ekte som mulig, og derfor må du spille så bra som du kan, men ikke nødvendigvis perfekt.
Nå tror Are Sandbakken at vinden er i ferd med å snu. Han merker stor interesse for denne nye måten å tolke romantikken på hos unge studenter.
– Det er utrolig å merke interessen hos de unge. Morten Carlsen og jeg har på tredje året et valgfagopplegg for masterstudenter. Mange sier de føler de har funnet tilbake til noe. Jeg ringer dem i god tid, sier at det blir en crazy uke, helt annerledes, hvor de får en time off fra presisjonen og perfeksjonismen de er vant til ellers. Vi lar dem lytte til en innspilling hver, så slipper vi dem løs. De skal søke på helt andre premisser. Hvor poetisk, fritt og hengivent tør du å spille? Tør du la noteteksten være en invitasjon, ikke en diktator? Du skal kjenne noteteksten, men du skal ikke la den begrense deg.
Han mener ikke at de skal gå totalt bananas, det finnes absolutt regler.
– Vi har jo selvfølgelig strenge satser i romantikken også. Du skal ikke tukle til en stram form, som også finnes, akkurat som du ikke skal forandre på en Bach-fuge. Men du kan tillempe tempo, la det være fleksibelt, og også i noen grad kan selve tonene forandres og holde seg innenfor akkorden. Brahms var jo den strengeste, mest lærde i romantikken. Han kunne mye, var nøye og hadde virkelig øvd seg i kontrapunkt. Men når han satte seg ned og spilte en versjon, så strømmet den ut der og da. Han spilte fritt og intuitivt slik alle gode musikere har gjort til alle tider.
Sandbakken legger til:
– Å nyte frihet er ikke det samme som å være uforpliktende.