Prosjektet ønsker å se på hvordan den klassiske hovedinstrumentundervisninga kan både tilnærme seg og dra nytte av erfaringer fra imitasjons- og gehørsbasert undervisning, som er selve kjernearbeidet ved jazzlinja ved NTNU - Institutt for musikk. Sentralt i denne metodikken står utvikling av gehøret, kroppsliggjøring som tilnærmingsmetode; gjennom «planking», imitasjon, sang, arbeid med transkripsjon, komposisjon og jobbing med guidetonelinjer.
Målet er å nå læringsutbyttebeskrivelsene i dagens studieplan, men med en nyskapende metodikk, inspirert fra jazzopplæringen og spellemanntradisjonen, der studentene i større grad utvikler sitt eget musikalske språk ved å bruke gehør fremfor notelesing.
Prosjektet er tenkt å vare gjennom et helt undervisningsår, og vil inkludere flere interne lærerkrefter i tillegg studentene.
Stig Førde Aarskog er prosjektleder og jobber til daglig som klarinettist i Luftforsvarets musikkorps i tillegg til å undervise ved NTNU.
Kroppsliggjøring og gehørfokus i blåseopplæringen
![Nærbilde av Rosseland med instrument](https://nmh.imgix.net/images/Prosjekter/20110126-Rosseland-TJO-Onsdag-197-ny.jpg?auto=format&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=&ixlib=php-3.3.1&w=300)
For å utvikle og prøve ut en undervisningsmetodikk tilpasset «hovedinstrumenttimen» og som tradisjonelt sett ikke har vært hovedfokus innen klassisk musikkutdanning.
Publisert: 20. aug. 2020 — Oppdatert: 27. jun. 2024