I denne doktoravhandlingen undersøker Laura Dobrowen hvordan lærere som underviser i musikk på barnetrinnet (1.-7. trinn) forstår profesjonalitet. Hun har intervjuet en rekke lærere fra ulike skoler, individuelt og i grupper, om forskjellige sider ved det å undervise i musikk på barnetrinnet.
Studien anlegger et profesjonsteoretisk perspektiv på musikkundervisning som profesjonell praksis. Med et slikt perspektiv undersøker Dobrowen hva lærerne oppfatter som meningsfull planleggings- og undervisningspraksis i musikk.
Forståelser av profesjonalitet
I lærernes oppfatninger finner Dobrowen tre sentrale forståelser av profesjonalitet:
- Profesjonalitet som å tilrettelegge for lærerens og elevenes trivsel
- Profesjonalitet som å håndtere undervisning i musikk
- Profesjonalitet som å legitimere profesjonell praksis
Forståelsene diskuteres i lys av alternative perspektiver på profesjonalitet.
Dobrowen tar for seg en praksis som hittil har fått lite oppmerksomhet i det nordiske musikkpedagogiske feltet. Videre belyser hun musikkundervisning ved hjelp av profesjonsteori, didaktisk teori, læreplanteori og sosialkonstruksjonistisk teori. På denne måten bidrar avhandlingen til å danne nye begreper og perspektiver på allmenn musikkundervisning.
Den gir innspill til utvikling av musikkundervisning i grunnskolen, og til hvordan lærere, skoleledere og lærerutdannere bedre kan legge til rette for profesjonell musikkundervisning.