Pågående prosjekt
Avgrensing av instrumentalundervisningspraksis i høyere utdanning
- Prosjektperiode: 2020–2023.
- Prosjekttilhørighet: CERM.
- Ansatt som stipendiat i seksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi.
Sammendrag
Tidligere forskning om instrumentalundervisning i høyere musikkutdanning har i stor grad fokusert på å beskrive instrumentalundervisningen innhold, kunnskaps¬former og relasjoner. Imidlertid mangler forskning som undersøker instrumental¬undervisningen grenser og randsoner. Dette prosjektet utforsker avgrensing av instrumentalpedagogisk praksis.
Studien tar utgangspunkt i instrumental¬undervisningen som kulturell og sosial praksis, og kombinerer intervjuer, observasjon og dokumentanalyse for å hente frem instrumental-pedagogers forestillinger og diskurser knyttet til avgrensing. Materialet blir videre belyst ved hjelp av teori om fire former for boundary-work: innad i praksisen, utad mot andre praksiser, mot samfunnet og mot ikke-faglig praksis.