- Emnetype: Utøvende emne
- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over tre semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Emnet gjennomføres i løpet av første avdeling, og gir en innføring i emneområdene øving, arbeidsfysiologi, prestasjonsforberedelse og scenisk bevissthet.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan fremføre musikk i ulike formidlingssituasjoner, og introdusere den for et publikum
- behersker hensiktsmessige teknikker for innstudering, øving, prestasjonsforberedelse og forebygging av belastningsskader
Innhold
Arbeidsfysiologi
- Kunnskap om og praktiske øvelser i riktig bruk av egen kropp for å forebygge belastningssykdommer/-skader.
Øving
- Øvingsmetodikk
- Mental øving og memorering
Scenisk bevissthet og prestasjonsforberedelse
- Praktisk podietrening, tilbakemelding og diskusjon
- Trening i kommunikasjon med publikum, musikalsk og verbalt
- Planlegging og gjennomføring av en formidlingssituasjon
- Mentale teknikker/strategier for å forberede offentlig fremføring/konsert
- Konserten som en læringsarena
I tillegg kan NMH i løpet av studieåret arrangere ulike kurs/spesialistseminarer, for eksempel relatert til musikerhelse, prestasjonsforberedelse, frilansvirksomhet, bransjekunnskap, som studentene kan velge å delta på.
Organisering
Det benyttes varierte former for organisering og arbeidsmetoder i emnet.
Arbeidsfysiologi
- I grupper i første studieår
Øving
- I grupper i emnets første studieår
Scenisk bevissthet og prestasjonsforberedelse
- Forelesninger/workshops i gruppe i andre studieår
- Oppfølging i mindre grupper frem mot eksamenskonsert i fjerde semester
Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
For oversikt over forventet studieprogresjon og veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at man ikke består emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.