Foredraget skal presentere en ny måte å tenke grunnlaget for høyere musikkutdanning på, en måte som både tar hensyn til kjerneprinsipper og verdier i profesjonell musikkutøvelse og til den uro og de raske endringene som preger musikkbransjen og samfunnet generelt. "Musikalsk medborgerskap" er et paradigme for høyere musikkutdanning, utviklet som en del av AECs prosjekt "Strengthening Music in Society", finansiert av Kreativt Europa. Det har som mål å støtte fremtidens profesjonelle musikere på en levende og inkluderende måte, og bygger i stor grad på samarbeid og tilnærminger til samskaping i musikken. Prosjektet fokuserer på å identifisere et konseptuelt grunnlag for strategisk utvikling av institusjonelle formål, læreplaner og pedagogikk, og ikke minst profesjonell musikkpraksis.
Sesjonen vil ta for seg konseptet musikalsk medborgerskap eller "musikere som skapere i samfunnet", både "musikere som skapere" og "musikere i samfunnet", og utforske forholdet mellom disse elementene og musikalsk kvalitet som en grunnleggende verdi for høyere musikkutdanning. Deretter vil vi se på hvilke implikasjoner dette har for praksis i høyere musikkutdanning, ved å utforske eksempler på konseptet i praksis og dets forhold til samarbeid og samskaping, og ved å fremheve noen av utfordringene ved å omfavne og opprettholde en slik paradigmerefleksjon.