Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Nina Therese Karlsen: The Extended Conductor – dirigenten som selvstendig og skapende utøver

Portrett av Nina T. Karlsen som smiler mot kamera

En utforskning av dirigentens bevegelsesspråk og kunstuttrykk.

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid

Kunstnerisk mål

Prosjektets mål er å utforske kordirigenten som en selvstendig og skapende utøver; som sentral utøver i en skapende prosess utover dens tradisjonelle virke. Samt, i forlengelsen av en slik utforsking, undersøke muligheten for å utvide dirigentens kunstneriske handlingsrom og spillerom gjennom de ulike fasene av et verks utvikling – fra idé til fremføring.

Forskningsspørsmål

I dette kunstneriske forskningsprosjektet undersøker Karlsen hva som skjer når kordirigenten tas bort fra sitt vanlige instrument – koret – og plasseres i en performativ situasjon der minner, indre hørsel, forestillingsevne og kroppslig resonans blir det primære materialet.

Med «extended» menes her ikke teknologi eller elektroniske utvidelser, men en utvidelse av dirigentens rolle utover dens tradisjonelle avhengighet av ensemblet.

  • I hvilken grad kan jeg, som kordirigent, betraktes som en selvstendig utøver, løsrevet fra ensemblet?
  • Er det mulig – eller meningsfullt – å trekke et slikt skille, og kan det åpne for et større estetisk spillerom og en sterkere følelse av eierskap til kunstens dannelse, både i prosessen frem mot et ferdig verk og i selve fremføringen? Vil en slik situasjon forme forståelsen av meg selv som musiker?
  • Hva slags kunstneriske uttrykk kan vokse frem gjennom en slik utforskning?

Materiale og metode

Prosjektet undersøker hvordan dirigentens rolle kan strekke seg utover det tradisjonelle, og bli en skapende kraft der bevegelse, nærvær og indre lytting utgjør kildene til nye kunstneriske uttrykk.

Disse undersøkelsene gjøres delvis i samarbeid med komponist Erik Dæhlin og danser og koreograf Kari Anne Bjerkestrand.

Er det mulig gjennom dette arbeidet å gi dirigenten et større estetisk spillerom og et større eierskap til kunstens dannelse, mot et ferdig verk og til selve fremføringen?

Metodisk bygger prosjektet på analyser av konserter, opptredener og utforskninger, samt bruk av video som verktøy for å bevisstgjøre og undersøke eget bevegelsesspråk. Arbeidet inkluderer refleksjoner før og etter konserter, loggføring og skriftlige notater, samt improvisasjoner som gir rom for å utforske nye uttrykk. I tillegg inngår samtaler med samarbeidspartnere som en del av den kontinuerlige refleksjonsprosessen.

Kunstnerisk resultat

Den iscenesatte konserten «Det utstrakte» under Ultima-festivalen 2025 markerer avslutningen på mitt kunstneriske doktorgradsprosjekt, og er et samarbeid mellom Det Norske Solistkor, Ensemble 96, Kari Anne Bjerkestrand, Erik Dæhlin og Nina T. Karlsen.

I tillegg til denne forestillingen omfatter de kunstneriske resultatene videoer, fotografier, dialoger og refleksjoner fra utforskningen. Dette materialet vil tilgjengeliggjøres i The Research Catalogue.

Artikler relevante

Publisert: 11. nov. 2020 — Oppdatert: 10. sep. 2025