Kan barn med talevansker få en bedre taletydelighet med musikkterapi? I denne studien undersøker Lise Lotte Ågedal effekten av musikkterapi med spesialtilpasset sang på taletydeligheten til barn med fonologiske talevansker.
De 23 barna som deltok i undersøkelsen ble delt inn i en testgruppe og en kontrollgruppe, og barna i testgruppen fikk enetimer i musikkterapi 4 timer per uke i 6 uker. Barna i kontrollgruppen fikk ikke musikkterapi eller et annet kompenserende tilbud i testperioden.
Resultatene viser at barna i testgruppen fikk en bedre taletydelighet sammenlignet med kontrollgruppen. Dette var tydeligere hos noen av barna, og avhandlingen gir utfyllende beskrivelser av musikkterapien med disse.
I tillegg til at dette er den første kvantitative musikkterapistudien som kun tar for seg effekt på taletydelighet, består Ågedals nyskapende bidrag også av å komponere 12 sanger der hver sang tar utgangspunkt i uttalen av ett bestemt ord. Gjennom musikkterapien repeteres disse ordene for å automatisere riktig uttale.
Ågedals undersøkelse er en pilotstudie, og resultatene og erfaringene fra denne legger rammene for gjennomføringen av en eventuell følgestudie i musikkterapi.
Lise Lotte Ågedal er musikkterapeut med master i musikkterapi fra Norges musikkhøgskole (2008). Hun har også en bachelor i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo og PPU med musikkdidaktikk fra Høgskolen i Telemark. I dag arbeider hun ved Universitetet i Agder og Frydenhaug skole og ressurssenter.
- NMH-publikasjoner 2016:6.