Foto: Kimm Saatvedt
Anne Katrine Bergby er født i 1964 og vokste opp som fløytist i Sarpsborgs rike amatørkorpsmiljø. Etter musikklinja ved Greåker videregående skole tok hun musikkpedagogikkstudiet ved NMH og hovedfag i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) med hørelære som fordypningsfelt.
Bergby underviste i fløyte i over 20 år men viet seg gradvis helt til gehørundervisningen. I den anledning jobbet hun blant annet ved Heggen videregående skole, Nordnorsk Musikkonservatorium, UiO og Bibelskolen i Staffeldtsgate. Ved sistnevnte var hun dessuten fagseksjonsleder for musikklinja.
Bergby har vært fast ansatt ved NMH siden 1999. I arbeidet med undervisning, forskning og fagutvikling har særlig praktisk intonasjon og differensiert gehørundervisning vært hovedinteresser.
Publikasjoner
- Digitale opptaksprøver anno 2017 - hva kan vi lære av historien? 2023
- Intonasjon - HRMK 2022
- Teachers' accounts of intonation in Higher education music performance studies 2022
- Yamaha HD200 keyboard som undervisningsverktøy 2019
- Unfolding the complexity of intonation conceptions and teaching - with possible implications for aural class 2019
- Intonasjon - hva kan gehørtreningsfaget bidra med? 2019
- Teachers' understandings of intonation in music performance education 2019
- Melodisk eller harmonisk intonasjon: konsekvenser og kompromisser 2018
- Intonasjonens rammevilkår 2018
- Intonasjon: kunnskaper, ferdigheter og holdninger 2018