Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Anne Katrine Bergby

Første­lek­tor

Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi

Anne Katrine Bergby er født i 1964 og vokste opp som fløytist i Sarpsborgs rike amatørkorpsmiljø. Etter musikklinja ved Greåker videregående skole tok hun musikkpedagogikkstudiet ved NMH og hovedfag i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) med hørelære som fordypningsfelt.

Bergby underviste i fløyte i over 20 år men viet seg gradvis helt til gehørundervisningen. I den anledning jobbet hun blant annet ved Heggen videregående skole, Nordnorsk Musikkonservatorium, UiO og Bibelskolen i Staffeldtsgate. Ved sistnevnte var hun dessuten fagseksjonsleder for musikklinja.

Bergby har vært fast ansatt ved NMH siden 1999. I arbeidet med undervisning, forskning og fagutvikling har særlig praktisk intonasjon og differensiert gehørundervisning vært hovedinteresser.

Publikasjoner

  • Digitale opptaksprøver anno 2017 - hva kan vi lære av historien? Anne Katrine Bergby 2023
  • Intonasjon - HRMK Anne Katrine Bergby 2022
  • Teachers' accounts of intonation in Higher education music performance studies Anne Katrine Bergby 2022
  • Yamaha HD200 keyboard som undervisningsverktøy Anne Katrine Bergby 2019
  • Unfolding the complexity of intonation conceptions and teaching - with possible implications for aural class Anne Katrine Bergby 2019
  • Intonasjon - hva kan gehørtreningsfaget bidra med? Anne Katrine Bergby 2019
  • Teachers' understandings of intonation in music performance education Anne Katrine Bergby 2019
  • Melodisk eller harmonisk intonasjon: konsekvenser og kompromisser Anne Katrine Bergby 2018
  • Intonasjonens rammevilkår Anne Katrine Bergby 2018
  • Intonasjon: kunnskaper, ferdigheter og holdninger Anne Katrine Bergby 2018
Se alle publikasjoner i Cristin

Prosjekter Anne Katrine Bergby er en del av