Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

På hvilke måter kan aktiv lytting brukes for å utforske og vurdere et lydbilde? På hvilke måter kan teori bidra til musikalsk forståelse og musikkhistorie gjøre deg til en bedre musiker?

De musikkteoretiske emnene spiller med i de fleste sammenhenger på Musikkhøgskolen. Ferdigheter i gehørtrening og satslære og kunnskap om musikkhistorie stimulerer til aktiv og bevisst lytting – noe som igjen utvikler gehøret, styrker utøverkompetansen og gir bakgrunn for å forstå musikken og utøverrollen i et historisk perspektiv. Emnene bidrar til refleksjon og dybdeforståelse og gir grunnlag for selvstendige musikalske valg i utøvelsen av musikk.

Musikkteoriemnene er inkludert i alle studieretninger ved Musikkhøgskolen. De tar i stor grad utgangspunkt i musikken studentene selv spiller. Undervisningen foregår i grupper satt sammen ut fra instrument og studium, eller på tvers av studieretningene. Det er også mulig å velge musikkteoriemner som valgemner og som fordypning på videreutdannings- og masternivå.

Studer musikkteori på NMH

Lærere musikkforståelse, -historie, -teori

Lærere gehør

Lærer prosjektledelse

Stipendiater

Studiemuligheter

Historier

Prosjekter Relevante

Publisert: 10. mar. 2020 — Oppdatert: 24. sep. 2024