Innholdet i håndskrevne notebøker fra 1700-tallet skildrer skiftende tider og stiler innen «selskapsmusikk» og «bruksmusikk», og avspeiler et aktivt musikkmiljø i by og bygd, for borgere og bønder. De fleste melodiene er av utenlandsk opprinnelse, men en del av dem har slått rot i Norge og blir i dag betraktet som folkemusikk. De dukker opp i ulike former og danner konturene av et felles «populær-repertoar».
Hvor kommer melodiene fra? Hvordan og hvorfor forandres de underveis, slik de er nedskrevet i ulike kilder? Kan 1700-tallets «landeplager» appellere til dagens publikum? Trengs det spesielle kunnskaper og ferdigheter for å gjenskape denne musikken, som stort sett er overlevert i form av huskelapper og skisser? Og hva skjer når vi i «sannhetens øyeblikk» står foran publikum og må rekonstruere de manglede bitene i puslespillet?
Gjennom tekst og innspilling er målet å utvikle en dypere forståelse for dette nesten glemte repertoaret for å vise at ny innsikt også kan berike interpretasjon av annen musikk fra 1700-tallet. Håpet er også at disse en gang så populære melodiene igjen kan bli «Fornøyelig Tiids-fordriv».
Gorset er blokkfløytist og medvirker selv som utøver på innspillingene. Innspillingene kan betraktes dels som klingende konklusjoner, dels som illustrasjoner.
Ph.d.-avhandling
Avhandlinges fulle tittel: Fornøyelig Tiids-fordriv: musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv.
Avhandlingen består av en monografi og to CDer.
Hele avhandlingen er tilgjengelig i NMHs bibliotek. Tekstdelen av avhandlingen er tilgjengelig i NMHs digitale vitenarkiv Brage.
Avhandlingsspråket er norsk.