Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Kandidatundersøkelsen 2024

Leah Engevold spiller keys-gitar på Nasjonal jazzscene, sammen med Emil Bø, Kristina Fransson og Henrik Bakka.
Etter eksamenskonserten bærer det ut i arbeidslivet. Hvordan går det. Bildet er fra eksamenskonsert våren 2024. Fra venstre Emil Bø, Kristina Fransson, Henrik Bakka og Leah Engevold.

Hvordan går det med musikkutdannede etter endt studium? Hva jobber de med, hvordan trives de og hvordan vurderer de relevansen på utdanningen?

I august og september 2024 vil alle som har fullført en bachelor- eller mastergrad i utøvende eller skapende musikk ved en norsk musikkutdanningsinstitusjon bli invitert til å delta i Kandidatundersøkelsen 2024.

Over ti år siden forrige gang

Det er over ti år siden en slik undersøkelse ble gjennomført forrige gang, og både det nasjonale og det internasjonale samfunnet og arbeidsmarkedet har endret seg mye siden da.

Hvorfor kandidatundersøkelse

Vi ønsker med denne undersøkelsen å få et oppdatert kunnskapsgrunnlag om hvordan det er å arbeide som musiker i dag, for å kunne gjøre musikkutdanningene mer relevant for det arbeidslivet våre studenter skal ut i.

Undersøkelsen gjennomføres av Telemarksforskning.

Vi vil gjøre musikkutdanningene mer relevant for det arbeidslivet våre studenter skal ut i.

Derfor trenger vi oppdatert kunnskap
To tretrommer.

Hvem skal delta?

Kandidater fra de 10 FUM-institusjonene som ble uteksaminert i 2013, 2014, 2018, 2019, 2022 og 2023 vil bli invitert til å delta.

FUM-institusjonene inkluderer musikkutdanningene ved

  • Norges musikkhøgskole
  • Universitetet i Tromsø, Musikkonservatoriet
  • NTNU, Institutt for musikk
  • Universitetet i Agder, Fakultet for kunstfag
  • Universitetet i Bergen, Griegakademiet
  • Høyskolen Kristiania, Institutt for musikk
  • Barratt Due musikkinstitutt
  • Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag
  • Kunsthøgskolen i Oslo, Operahøgskolen
  • NLA Høgskolen, Avd. for musikk

Kontaktperson

Artikler relevante