Jobbskyggeprosjektet er inspirert av NTNU sitt alumniarbeid, og kom i gang som følge av at NOKUT tilbød Sentrene for fremragende utdanning 50.000 kroner i stipender til studentdrevne prosjekter. Målet med stipendene er å engasjere studenter i egen læring og utdanning. Jobbskyggeprosjektet på Musikkhøgskolen er derfor studentdrevet, og det finansieres av NOKUT og CEMPE.
– Utlysningen har stimulert oss til å utvikle et prosjekt i samarbeid med Studentutvalget, forteller Jon Helge Sætre, senterleder for CEMPE. Han legger til at CEMPE legger ekstra penger i potten for å gi studentene nok tid og rom til å utvikle et godt tilbud.
Kontakt mellom yrkesfelt og utdanning
I stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» fremheves betydningen av at studentene får en utdanning som er relevant for arbeidslivet, og som forbereder dem til å være fleksible, refleksive, kritiske og samfunnsbevisste yrkesutøvere. Jobbskygging kan gi studenter verdifulle erfaringer med hva som kreves innenfor deres yrkesfelt i dagens samfunn, men kan også bidra til at viktige erfaringer fra yrkeslivet spilles tilbake til Musikkhøgskolen som utdanningsinstitusjon.
– Prosjektet vil bli et godt tilskudd i CEMPE sin satsning på å utdanne studentene til et arbeidsmarked som er i stadig endring, nettopp fordi dette handler om å møte virkeligheten der ute. Jobbskygging tangerer arbeidet vårt med å styrke og utvide praksismulighetene for studentene, men vil i større grad handle om det uformelle møtet med en profesjonell yrkesutøver, sier Sætre.