Bakgrunn
Overføringen mellom improviserte vokalprestasjoner og fiolinprestasjoner i den nord-indiske klassiske musikktradisjonen vil bli utforsket både ved personlige studier med indiske mesterveiledere, og i rollen som utøver. Født og oppvokst i Norge av indiske foreldre, vil Bansal nærme seg dette emnet fra en bi-kulturell, bi-musikalsk vinkel. Fokuset på vokalundervisning reflekterer måten hun ble undervist i raga på som barn: hun lærte å synge, sammen med faren Ustad Harbhajan Singh Bansal som guru.
Bansal vil følge den samme tilnærmingen til musikalsk læring i dette prosjektet, og hun vil søke tilbake til sine musikalske røtter både i stil og metode ved å søke råd og veiledning fra to fremstående indiske vokalister. Spesielt vil hun fokusere på improvisasjonsformen alap, understreke sin vokale opprinnelse, og bruke den som et rammeverk for å utforske den tradisjonelle vokale / instrumentale tilnærmingen Gayaki ang-lit, eller "sang-vei" - kunsten å overføre vokalteknikker til instrumental ytelse.
En dypere forståelse
En dypere forståelse av denne østlige-vestlige dualiteten vil trolig være en stor ressurs i Bansals nåværende karriere som utøvende solist og kammermusiker av selvkomponert materiale (komponering er en integrert del av indisk musikk). Det vil også gjøre henne bedre kvalifisert til å formidle den nord-indiske klassiske musikktradisjonen i en europeisk setting. Prosjektet har også til hensikt å bidra til økt bevissthet om forholdet mellom instrumentet og kroppen gjennom sangen.
Bansal mener at dette kan være spesielt nyttig for vestlige klassiske instrumentalister, da mye vestlig kunstmusikk gjennom århunder har fjernet seg selv fra sangkvaliteten, mens nord-indisk klassisk instrumentalmusikk opprettholder et nært forhold til sangen. Bruk av sang kan være nyttig i utviklingen av en mer organisk, kroppsbevisst, pustebevisst og til slutt energibesparende spillestil.
Resultat
Resultatet av dette prosjektet vil bli en solo-CD og en CD med Bansals eget ensemble Bansal Band, som dokumenter en dual student-lærer-tilnærming. De kunstneriske resultatene vil bli ledsaget av en e-publikasjon med skriftlige refleksjoner og lyd/video-dokumentasjon av det kunstneriske arbeidet underveis i prosjektperioden.