Fagområde: Musikkpedagogikk
Musikalsk gentrifisering og sosiokulturelle forskjeller
Hvorfor har noen bestemte former for populærmusikk blitt institusjonalisert og akademisert, mens andre ikke har fått den oppmerksomheten?
Sammendrag
Forskningsprosjektet er en utforskning av populærmusikkens rolle i prosesser med sosiokulturell inkludering og eksklusjon i ulike sammenhenger.
Forfatterne viser hvordan musikkformer som i utgangspunktet hadde relativt lav status, i dette tilfelle forskjellige former for populærmusikk, gradvis har blitt akseptert og attraktive for aktører og institusjoner med høyere status. Dermed får det betydning for sosial mobilitet og kulturell distinksjon.
Forfatterne studerer musikalsk gentrifisering fra en rekke vinkler: teoretisk, metodisk og med referanse til en rekke sentrale problemstillinger innen populærmusikken, fra klasse, kjønn og etnisitet til kulturelt forbruk, aktivisme, hegemoni og musikalsk agency. Med utgangspunkt i et bredt spekter av case-studier, empiriske eksempler og etnografiske data, er dette en verdifull studie for forskere og forskere innen musikkpedagogikk, etnomusikologi, kulturstudier og kultursosiologi.
Deltagere
Prosjektet har hatt base ved Høgskolen i Hedmark (nå Høgskolen i Innlandet, INN), med Norges musikkhøgskole som partner. Foruten prosjektdeltakerne fra NMH og INN (se sidemenyen), inngår en stipendiatstilling i prosjektet. Også internasjonale forskere fra henholdsvis University of Cambridge og University of Western Ontario deltar.
Dokumentasjon
Forksningsprosjektets resultater er dokumentert med følgende:
- Dyndahl, P., Karlsen, S. og Wright, R. (red) (2020): Musical Gentrification. Popular Music, Distinction and Social Mobility. Routledge (open access). Les nyhetssak om utgivelsen fra 2020.
- Vestby, S. (2017): Folkelige og distingverte fellesskap. Gentrifisering av countrycultur i Norge - en festivalstudie. Ph.d.-avhandling, Høgskolen i Innlandet
- Les om prosjektet og delpublikasjoner i forskningsrådets prosjektbank.
Artikler relevante
Publisert: 3. mar. 2014 — Oppdatert: 1. nov. 2024