Arkitektur- og designhøgskolen (AHO), Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO) og Norges musikkhøgskole (NMH) samarbeidet om dette prosjektet. De mottok den til da største tildelingen til kunstnerisk utviklingsarbeid fra Prosjektprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid: tre millioner kroner over tre år.
Prosjektet rekomponerte og fremførte verkene i flere forskjellige medier og fremføringssituasjoner, inkludert videoer (TV/ på nett), stedsspesifikk kunst, kontekstrelatert performance og iscenesatt konsertfremføring. Totalt vil det resultere i et titalls ulike fremføringer.
Verkene
Verkene er The King of Denmark av Morton Feldman, Psappha av Iannis Xenakis.
Samarbeid
Prosjektet koblet sammen kompetanse fra AHO, Kunsthøgskolen i Oslo og NMH innenfor kunstnerisk utøving, komposisjonsteori, konseptuelt design og experience design. Disse tre kunstutdanningsinstitusjonene hadde tidligere samarbeidet om blant annet Les Jeudi’s ved Pompidou-senteret i Paris, Festspillene i Nord-Norge og Elvelangs i Oslo, og dette ga dem svært nyttige og gode erfaringer samtidig som prosjektene nådde store publikumsgrupper.
Prosjektet dokumenterer fremføringene med video- og lydopptak, og dokumentasjonen gjøres tilgjengelig i ulike kanaler.
Prosjektet startet 1. september 2013 og varte i tre år.