Hesselberg dveler en stund ved utfordringene når hun ser tilbake på Musikkhøgskolens øvrige fagtilbud.
– Svært mye av det musikalske var styrt for oss. Jeg savnet flere plasser enn kantina hvor jeg kunne møte andre, lære å være kreativ. Den eneste gangen jeg husker vi var frie til å skape et prosjekt selv, var når vi skulle på skolekonsertturné. Da ble vi satt sammen med folk vi kanskje ikke egentlig ville jobbe med, jeg ble i alle fall det. Vi «skulkerne» var en skikkelig odde besetning! Det fine var at vi måtte lage det meste selv, og det ble et ganske kult program!
Kammermusikk med valg
Trening i å forme programmer selv, utforske formater og fornye formidling av den klassiske musikken, burde det vært mer av, sier Hesselberg. Hun beskriver seg selv som en «trøtt 19-åring som måtte vekkes», og tror at flere refleksjoner om den klassiske musikkens plass i samfunnet kunne skapt et slikt engasjement. Isteden kunne studiene oppleves i overkant konserverende, mener hun.
– Jeg tør nesten ikke tenkte på de stakkars bi-instrumentlærerne våre, som måtte jobbe med studenter som ikke øvde. All oppmerksomheten ble jo kanalisert inn i hovedinstrumentet. Det var ekstremt viktig for oss å nå opp der, det var ikke rom for støttefagene, husker hun.
Men noen ganger ble hun også «vekket».
– Olav Anton Thommessen hadde oss av og til i musikkhistorie. Han vevde inn informasjon om folks liv i ulike tider og med ulik musikk – han levendegjorde. En gang danset han seg gjennom et foredrag om Rameau. Det han snakket med oss om, elsket han. Den gangen hadde jeg ikke peiling på barokkmusikk. Men alt om Rameau, det husker jeg.
Og kammermusikken! Det var et høydepunkt, utbryter Hesselberg.
– Prosjektene gav mulighet til å bli kjent med andre, og vi fikk ta flere valg enn i mange andre musikalske situasjoner. Dessuten møtte vi ulike lærere. De hørte andre ting, vi snakket om andre ting. Jeg var veldig glad i disse prosjektene, sier hun.
Sårbar tradisjon
I knippet av spørsmål om hvordan institusjonen og studentmiljøet var under Hesselbergs tid som student, vender hun stadig tilbake til de utfordrende sidene ved et studium fundert i mesterlæretradisjonen.
– Man gjør seg jo så avhengig av lærerens engasjement og at ting fungerer. Det fantes enkeltlærerne som virkelig lyktes i å bygge miljøer for sine elever. Man kunne se hvordan disse studentene som gruppe klarte seg godt i prøvespill og i andre sammenhenger. Andre lærere var ikke slik, og da kunne studenten lett stå uten verktøy. Denne praksisen skaper en enorm sårbarhet, insisterer Løken.
Tenker du at det ikke fantes mekanismer for å møte dette sårbare i tiden da du studerte?
– Jo, i noen grad. Det var mulig for en student å be om å få bytte lærer. Men hvilken 20-åring vet akkurat hva hen skal forvente av en lærer? Hvem forstår når mangel på fremgang skyldes at en ikke har funnet riktig vei enda – og når det skyldes at man ikke får skikkelig oppfølging? Hvilken 20-åring tør å bryte med lærere i et lite miljø, der de samme personene kan ha innflytelse over arbeidsforhold og muligheter? Disse problemstillingene er det viktig at Musikkhøgskolen har stor bevissthet om!
Læring som prosess
Utfordringene var ikke unike for Musikkhøgskolen. Parallelt med det siste året på sin mastergrad ved NMH, i 1994–1995, studerte Hesselberg et år ved Royal Academy of Music i London. Her opplevde hun forholdene som røffere.
– Der hadde jeg i alle fall ikke overlevd uten noen år på baken! Vi hadde en egen eksamen i spilleteknikk, hvor resultatene ble hengt opp i korridorene. En dårlig karakter lyste ut mot alle. NMH var ikke nødvendigvis verre enn andre steder, men jeg skulle ønske mange steder var bedre.