Med rak rygg og albuer tett inntil kroppen skiller spillestilen seg drastisk fra måten de fleste pianister trakterer et klaver på i dag. Kobb, som har spilt piano siden oppveksten i Flesberg, har brukt tid på å reprogrammere både kropp og muskulatur. Etter syv års innstudering sitter den nærmere 200 år gamle teknikken tydelig i kroppen – også uten selskap av klaveret. Med samme bøyde fingerstilling som Hummel og hans kollegaer forfektet skyver Kobb bort en hårlokk som vinden i Frognerparken har ført på avveie. Hun legger et sjal over skuldrene, setter seg til rette på parkbenken.
– Moderne klaverteknikk er mye forskjellig, men på 1820-tallet forholdt man seg til hammerklaveret og utviklet en teknikk som passet til dette. Idealet er å unngå all unødig bevegelse – og det meste, unntatt å bevege fingerspissene, regnes som unødig! Mange synes nok det er latterlig at man skal legge bånd på bevegelsene, og det kan jeg skjønne. Men jeg var ikke spesielt fornøyd med måten jeg spilte på før, og syntes ikke jeg hadde noe å tape på å prøve noe annet. Da jeg fikk et bevisst forhold til teknikk begynte jeg å øve mye bedre og fikk et tydeligere bilde av hvilken klang jeg ønsket meg.
Klang, kropp og klaver
Kobb var den første i Skandinavia med mastergrad i hammerklaver da hun gikk ut fra Norges musikkhøgskole i 2007. Hun fulgte opp med nok en mastergrad i samme instrument ved konservatoriet i Haag, og studerte deretter et år under Malcolm Bilson ved Cornell University i New York. I løpet av utdanningen hadde ingen fortalt henne hvordan hun skulle sitte historisk korrekt ved hammerklaveret. Men hadde det noen betydning? Etter hvert som hun gjorde de gamle lærebøkenes snirklete, gotiske setninger om til praksis, merket hun raskt at instruksjonene fra 1800-tallet kledde hammerklaveret bedre enn moderne klaverteknikk.
– Med endret teknikk kommer en annen klang. Overtonene forandres når man bare beveger ytterste fingerledd i stedet for å bruke masse muskelkraft. Du kan fortsatt spille sterkt, du bruker bare andre muskler og bevegelser for å få det til. Du kan oppnå en imponerende hurtighet med denne teknikken, men du kan også lett miste kontrollen slik at det låter grumsete. Man må finne en helt annen måte å kontrollere fingrene på, rett og slett.
Ut i verden
Kobb kjenner ikke til andre som har tatt i bruk den gamle klaverteknikken og antok at publikummet hennes var begrenset. Helt til for et par år siden, da avisen The New York Times publiserte en artikkel om forskningen hennes. Oppmerksomheten brakte henne til USA, hvor hun har spilt konserter og forelest, blant annet ved Harvard University. Via en kontakt på LinkedIn ble hun også oppfordret til å debutere i Carnegie Hall i New York.
«Imponerende musikalitet og emosjonell modenhet» skrev New York Arts i sin anmeldelse av Kobbs opptreden i februar, mens The New York Concert Review oppsummerte konserten som «en tankevekkende kveld, både intellektuelt og musikalsk». Kobb måtte finne en sponsor, søke stipender og si opp jobben som leder av høyskoleavdelingens teoriseksjon ved Barratt Due musikkinstitutt for å få oppfylt drømmen om Carnegie Hall, men synes det er viktig å videreformidle til studenter og andre klassiske utøvere at det går an å tenke stort.
– Jeg fikk fire anmeldelser av konserten min i Carnegie Hall. Det må bety at det faktisk er folk der ute som er interessert i det vi holder på med.