Schanche forteller at denne holdningen bare styrket seg gjennom studieløpet. Da hun kom inn på hovedfag fortsatte hun med Gimse som lærer, og etter avsluttende konsert ble hun takket for gjensidig inspirasjon.
– Jeg fikk en nydelig gratulasjon, der jeg på den ene siden ble takket for studietiden, og på den neste ble ønsket velkommen som kollega. Mange lærere klarer ikke å se elevene sine sidestilt seg selv. Å avslutte studiet med å si at vi nå var jevnbyrdige, var en gave. Jeg har vært inspirert av dette i mange sammenhenger, ikke minst når jeg møter andre i en læringssituasjon.
Teori og knagger
Schanche studerte i perioden etter Musikkhøgskolen og Østlandets Musikkonservatorium hadde fusjonert, men hvor studentene fremdeles var delt mellom to lokaler. Til Majorstua kom mange som «sognet» til Carl Berner og til sammen ble det trangt om plassen.
– Det var alltid vanskelig å få øvingsrom. Kanskje spesielt for en pianist som ikke sto og skrapte ved døren klokken syv eller åtte. Men jeg ble vant til å øve på dårlige instrument, og trøstet meg med at det jeg fikk til da, måtte bli bra på bedre instrumenter!
Utøvingen er blant det hun husker best fra studietiden. De såkalte støttefagene kunne oppleves overveldende for en som ikke hadde gått musikklinje og gjennom denne fått lagt et teoretisk grunnlag.
– Fagene kunne være vanskelige å følge, dels fordi vi kom med ulike forkunnskaper, men også på grunn av opplegget i fagene. I musikkhistorie og verkanalyse startet man på «begynnelsen». Men i den vestlige musikkhistorien kan det være mange stilretninger og tilnærminger til musikk før du kommer frem til verk som unge utøvere har gode knagger til.
Slike knagger har Schanche flere av i dag, og fagene oppleves stadig mer relevante. Kanskje ville man tjent på å lete etter mer inviterende løsninger enn å skumme gjennom fra a til å, kanskje kunne man også bredt dem enda mere ut, påpeker hun.
– Da jeg gikk hovedfag, var kunsthistorie et av valgfagene mine. Der og da opplevdes det nesten vel så relevant som flere av musikkfagene. Jeg klarte å se koplingen til ulike referansepunkter i kunsten, og disse var det nyttig for meg å se musikkhistorien i lys av.
Tilfeldig fleksibilitet
Allerede før studiet hadde Schanche vært en hyppig brukt pianist. Nå fikk hun flere kontakter og oppdrag, både som cellist og pianist. Høgskolen kunne ha stramme rammer, men Schanche forteller at hun ble møtt med fleksibilitet.
– En ting var at Håvard lot meg dra på turné for å være revycellist, han forsto det var viktig for meg. Enda mer heldig var det at jeg fikk forståelse fra teorilærerne. Fikk jeg en uke i Oslo-filharmonien, fikk jeg ikke fravær fra hørelære. Med 2 % fraværsgrense ville jeg ha strøket mange ganger, om jeg ikke i stedet hadde fått oppgaver på mitt nivå og tillit til at jeg gjorde dem på egenhånd.